Janika Martinsalo valmistui keväällä liikuntaneuvojaksi liikunnanohjauksen perustutkinnosta. Janika suoritti oppisopimuskoulutuksen Katri Rostin liikunta- ja hyvinvointialan yrityksessä Sporttipollareissa. Janikalla on vankka pohja liikunta-alalta, hän on pelannut salibandya nuoresta asti ja toiminut nuorten valmentajana yhteensä kaksi vuotta. Lisäksi hän on käynyt urheiluhierojan koulutuksen. Koulutuksen aikana hänellä heräsi kiinnostus terveysliikuntaa kohtaan, ja etsinnät opiskelupaikan suhteen alkoivat. Jo tuolloin Janika löysi oppisopimuskoulutuksen mahdollisuuden.

Tavoitteena oppiminen

Oppisopimusajalle molemmilla oli selkeä tavoite: oppiminen. Katrin mukaan tärkeää hänelle oli, että opiskelija oppisi työympäristössä mahdollisimman paljon, eikä kävisi koulua läpi vain tutkinnon vuoksi. Janika oli samoilla linjoilla, hänen tavoitteensa oli opiskella ja tehdä työtä samanaikaisesti. Janika pitää itseään aktiivisena oppijana ja hän on mielellään pitänyt omien opiskelujensa langat käsissään. Kiinnostuksen aiheeseen ollessa suuri, hän on panostanut tentteihin ja pyrkinyt sisäistämään kaiken mahdollisen alasta. Janika sanookin: ”oikeastaan tässä on käynyt mielestäni niin, että olen tehnyt työstäni harrastuksen. Nautin tosi paljon siitä mitä teen, ja se on niin lähellä omaa intohimoa, että on se siistiä!”

Oppimista on toteutunut myös työnantajapuolella. Opiskelija katsoo tilanteita eri näkökulmasta, kuin alalla jo kauemmin toiminut, ja osaa siten esittää teräviä kysymyksiä aiheesta. Katrin lisäksi näihin kysymyksiin on ollut vastaamassa Satu, joka myös työskentelee Sporttipollareissa. Kaksikko on sitä mieltä, että Satun läsnäolo on osaltaan mahdollistanut Janikan monipuolisen koulutuksen ja erilaisten näkökumien esiintuomisen.

Vuorovaikutus toimivan yhteistyön avaimena

Katri ja Janika vaikuttavat molemmat hyvin tyytyväisiltä toisiinsa ja prosessiin. Alussa haasteita on ollut yhteisten käytäntöjen löytämisessä ja uuden tilanteen hahmottamisessa, sillä kummallakaan ei ollut aiempaa kokemusta oppisopimuksesta. He korostavatkin vuorovaikutuksen tärkeyttä tällaisissa tilanteissa, molempien tulee pystyä ottamaan itseä vaivaavat asiat esille ja keskustella niistä rakentavassa mielessä. Hyvien keskustelujen myötä kummatkin osapuolet ovat kehittyneet: ”keskustelemme ja kehitämme jokainen itseämme ja samalla toisiamme” he tuumaavat. Yrityksessä Janika on päässyt Katrin ja Satun mukaan kehittämään toimintaa ja keksimään uusia ideoita.

Monipuolisia käytännöntaitoja

Molemmat pitävät hyvänä asiana sitä että Janika on päässyt suorittamaan monipuolisesti erilaisia tehtäviä aina ravintoasioista taukojumppiin ja ryhmien vetämisestä vesijuoksuun. Janika nostaa lisäksi esille asiakkaiden tavanomaisuuden, kyseessä ei ole huippu-urheilijan valmentaminen, vaan asiakkaalla saattaa olla esimerkiksi ongelmia polven kanssa, jolloin koulussa opittua joudutaan soveltamaan. Janikasta on ollut mielenkiintoista päästä itse urheilijana soveltamaan ja kokeilemaan oppimiansa asioita käytännössä. Nyt hän on perustanut Hyvinvoinnin pelikenttä -yrityksen, ja tekee sen myötä edelleen töitä Sporttipollareille. Yhteistyö opiskelijan ja ohjaajan välillä on muuttunut kahden työntekijän väliseksi vuorovaikutukseksi, välit ovat edelleen hyvät ja keskusteluyhteys vahva. Tulevaisuudessa Janikalla tähtäimessä ovat liikunta-alan korkeakouluopinnot, joihin oppisopimuskoulutus antaa hakukelpoisuuden lisäksi hyviä eväitä.

Haastattelun toteutti opinto-ohjaajaksi opiskeleva Mona Kilpilampi.

Menestystarinat

Tarinoita oppisopimuskokemuksista